Hjem Om skolen Organisation Information til ordblinde

Information til ordblinde

Vi hjælper, når du har svært ved at læse

På Marstal Navigationsskole gør vi meget ud af at hjælpe alle studerende gennem studiet, og det gælder også ordblinde og studerende med andre læsevanskeligheder.
Vi samarbejder med Syddansk Universitet om hjælp og støtte til ordblinde.

Herunder vil vi forklare, hvad ordblindhed er, og hvad vi gør for at hjælpe.

Hvad vil det sige at være ordblind?

At være ordblind vil sige, at man har svært ved at lære at læse og skrive, men det er ikke umuligt. Symptomer på ordblindhed kan være:

• Læser langsomt
  • Har mange stavefejl
  • Har svært ved at huske alle de nye ord og begreber, der skal læres på studiet
  • Bliver træt eller mister koncentrationen, når der læses eller skrives
  • Har svært ved at lære fremmedsprog
  • Har svært ved at fastholde en sætning i hovedet, mens den læses eller skrives ned

Hvis du har disse problemer (eller nogen af dem), så er du måske ordblind.

Hvordan ved man, om man er ordblind?

Der findes en test, som viser, om man er ordblind.
Alle kan få taget en test, og det er gratis.

Kan ordblinde blive skibsførere?

Ja, det kan de. Ordblinde er lige så kloge som alle andre, men på grund af deres vanskeligheder, tror nogen, at de er uintelligente.
Det er en gammel myte, som heldigvis er ved at forsvinde.
Vi har mange ordblinde, som får topkarakterer og klarer sig godt.
Det er krævende at tage en skibsførereksamen for alle studerende, og der skal læses meget og løses mange opgaver.
Men ofte er ordblinde bedre studerende, fordi de har lært tidligt, at der skal arbejdes, for at man kan lære noget.

Hvilken hjælp kan ordblinde få?

Ordblinde kan søge om forskellig slags hjælp, som er gratis. Staten eller skolen betaler.
Det er for eksempel

• En IT-rygsæk med en computer og programmer der kan læse tekst højt og hjælpe med at skrive rigtigt, samt programmer til at ændre skannet tekst. Derudover får du en skannepen og en skanner/printer.
  • IT-instruktion og hjælp til at bruge udstyret.
  • Lærebøgerne som filer, det vil sige E-bøger og elektroniske ordbøger.
  • Studiestøttetimer, det vil sige enetimer sammen med læsevejlederen, hvor du får hjælp til studere på en god måde, som for eksempel notatteknik, læsestrategier og strukturering af opgaver.
  • Faglig støtte, det vil sige enetimer med en underviser eller tutor (det kan være en dygtig studerende fra skibsførerklasserne), som hjælper dig med svære fag.
  • Ekstra tid til eksamen og brug af IT-hjælpemidler til eksamen.
  • Medlemskab af NOTA, Danmarks digitale bibliotek, hvor du gratis kan få lydbøger og e-bøger.

Hvad tilbyder skolen studerende med andre læsevanskeligheder?

Hvis du har andre læsevanskeligheder, er tosproget, har svært ved engelsk eller noget tilsvarende, men ikke er ordblind, så kan du stadig få hjælp.
Vi kan søge om studiestøttetimer til dig, og så har skolen købt de computerprogrammer, som de ordblinde får i deres IT-rygsæk, så alle studerende kan få dem installeret på deres egen computer.
Derudover betaler skolen for elektroniske ordbøger til alle studerende.

Hvad er en læsevejleder?

Marstal Navigationsskole har en læsevejleder, som er en navigationslærer med en ekstra uddannelse som ordblindelærer.
Læsevejlederens job er at teste for ordblindhed, give IT-instruktion og give studiestøtte til ordblinde og andre studerende med læsevanskeligheder.

Hold dig opdateret med nyt fra Marstal Navigationsskole

Marstal Navigationsskole