Simulator til fremtidens skibsfart
Strategisk mål: Udvikling og videnssamarbejde fremmer grøn omstilling i den maritime branche
Fremtidens maritime uddannelser
Marstal Navigationsskole har i mange år anvendt skibssimulator som et vigtigt led i undervisningen, fordi eleverne her får mulighed for at træne simuleret sejlads under realistiske forhold. Simulatorundervisningen opbygger de erfaringer, der forebygger dyre ulykker og træner de studerendes handlinger og reaktioner under pres. Imidlertid står skolens nuværende simulator over for en udskiftning, da softwaren ikke længere opdateres og simulatorens hardware er udtjent.
MARNAV er derfor i gang med at søge fondsmidler til indkøb af en ny simulator-hardware, som kan fremtidssikre og give undervisningen et massivt løft i bæredygtig skibsføring, og samtidig fungere som et testcenter for automatiserede skibe.
Opdatering af simulatorkapaciteten vil give en højere udnyttelsesgrad af materiellet samt en stabil drift. Desuden er det et vigtigt led i skolens løbende udviklingsarbejde med at investere i ny viden, færdigheder og kompetencer for at udvikle de maritime uddannelser til fremtidens søfart. I disse år er vi i gang med en generel opgradering af en række forskellige faciliteter: Investering i en ny værkstedsbygning, udvikling af onlinekurser, ny uddannelse til færgenavigatør samt udviklingsprojektet Campus Ærø, som styrker de digitale muligheder for uddannelse på Ærø og skaber fællesskaber på tværs af uddannelsesmiljøer.
En ny simulator:
Betyder, at vi kan vi undervise i realistiske scenarier, energimålingsværktøjer og automatiserede fartøjer. Det vil give undervisningen et massivt løft og samtidig frigøre lærerkræfter så undervisningens pædagogiske kvalitet kan styrkes
Gør det muligt at automatisere kodningen af de ’skibe’, der udgør den trafik de studerende møder i simulatorøvelserne. Det vil mindske arbejdsbelastningen for instruktørerne, så de får mere tid til at arbejde med de studerendes samarbejdsevner og indlæring og dermed højne kvaliteten af undervisningen.
Giver bedre muligheder for at samarbejde med forsknings- og erhvervslivet om data til udvikling af den autonome skibsfart, Unmanned Surface Vessels (USV), herunder SAR, off-shore vind- og miljøbeskyttelsesdroner.
Skal understøtte det nye Miljø- og klimafag i skibsføreruddannelsen.
Verdensmål
Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse | Det er
afgørende at investere i ny viden, materiel og kompetencer for at udvikle de
maritime uddannelser til fremtidens søfart. En opdateret simulator kan give undervisningen et massivt løft og samtidig
frigøre lærerkræfter så undervisningens pædagogiske kvalitet kan styrkes. | |
Verdensmål 9: Industri, innovation og infrastruktur | Opdateringen tilfører undervisningen et massivt
løft i bæredygtig skibsføring og understøtter dermed de øvrige
innovationsprojekter. | |
Verdensmål 13: Klimaindsats | Trænings-
og testtimer der kan gennemføres i simulator-regi reducerer brændstofforbruget.
Desuden skal simulator-øvelser understøtte det nye Miljø- og Klimafag i
skibsføreruddannelsen. |
Tidsplan
Forventningen er, at
vi kan åbne en Full Mission Simulator i starten af skoleåret 2025/2026.
Organisering og samarbejde
Projektet planlægges og gennemføres internt på MARNAV.
Økonomi
Der søges 4.000.000 kr. til projektet.