Maritime Battery Life
Strategisk mål: Udvikling og vidensamarbejde fremmer grøn omstilling i den maritime branche
Grønnere håndtering af el-færgebatterier
Der er et stort behov for at udvikle grønnere og mere bæredygtige løsninger inden for den elektriske skibsfart.
I disse år er der alene i Danmark 12 nye batterifærger på vej, som skal sejle på kortere ruter i Syddanmark. Derfor vil der inden for et årti vil være en stor mængde brugte batterier, som kan blive et bæredygtighedsproblem, hvis de ikke håndteres rettidigt.
En forbedring af battericellernes driftslevetid og lokal genanvendelse af batteridele kan mindske miljøpåvirkningen ved at reducere behovet for celleproduktion og udvinding af råstoffer til nye batterier.
Projektet Battery Life har som mål at forbedre batterilevetiden og håndteringen af brugte batterier på elektriske færger. Det sker gennem avancerede analyser og test af brugte batteripakker, som kommer fra prototype-elfærgen Ellen, der har sejlet siden 2018.
Battery Life-projektet opererer med tre udviklingsområder:
Udvikle metoder til at upcycle de bedste battericeller, så de kan anvendes som reservedele til el-færgernes batteribanker.
Forberede de næstbedste celler til genbrugsapplikationer og genbrug i onshore-containere, f.eks. ved at balancere elnettet ved færgernes ladestationer.
Sikre en bæredygtig håndtering af batterierne, når de ikke længere kan bruges. Cellerne vil blive sendt til specialiserede genbrugsanlæg, hvor batteridelene kan udvindes til værdifulde råmaterialer, der indgår i forsyningskæden for nye batterier.
Billede | Verdensmål | Beskrivelse |
---|---|---|
Verdensmål 9: Industri, innovation og infrastruktur | Overgangen fra fossile brændstoffer til mere bæredygtige energikilder kræver fortsat innovation og udvikling af nye metoder til at gøre alternative energikilder endnu grønnere. | |
Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion | Sejlads med el-færger reducerer udledningen af fossile brændstoffer, men produktion og bortskaffelse af batteri-pakker til el-færger har også en betydelig miljøpåvirkning. Derfor er der brug for at udvikle nye metoder som kan reducere miljøpåvirkningen for fremtidens el-færger. | |
Verdensmål 13: Klimaindsats | Bedre batterilevetid, genbrug af battericeller og ansvarlig bortskaffelse og genanvendelse af brugte batterielementer er et væsentlige skridt hen i mod den grønne omstilling af kystnær færgefart og godstransport. |
Tidsplan
Projektet løber fra 2024 – 2027.
Fase 1: 2024-2025
Battericyklustest af brugte celler under laboratorieforhold samt forundersøgelse
for at udvikle lokale faciliteter, værksteder og kompetencer til
battericelleanalyse, modulrenovering og second life-godkendelsesprocedurer.
Fase 2:
2024-2026
Etablering af laboratorie og værksteder. Installation af renoverede
batterimoduler i onshore prototype Energy Storage System. Test af
hjælpetjenester til nettet i samarbejde med partnere og nyt lokalt
energifællesskab på Ærø.
Tilpasning af bedste praksisprincipper for batterifærger. Uddannelse af besætning og vedligeholdelsespersonale.
Organisering
og samarbejde
Projektet udvikles i
et samarbejde mellem MARNAV, Teknologisk Institut og SDU Sønderborg, som står
for forskning og uddannelse mens Færgerederiet Ærøfærgerne leverer den
operationelle erfaring.
Som associerede partnere i fase 2 forventes deltagelse fra Molslinjen, DFDS og Færgesekretariatet mens Danfoss, Leclanché og SH-Group er leverandører til projektet.
Økonomi
De samlede
projektomkostninger er 5 mio. kr.
Der er sendt fondsansøgninger til finansiering af fase 1: Ærøfonden: 200.000 kr. (bevilget), Ærø Kommune 200.000 kr., Partnerfinansiering +200.000 kr.
Der er planlagt følgende fondsansøgninger for fase 2: Den Danske Maritime Fond, Fabrikant Mads Clausens Fond, Norlys Vækstpulje samt partnerfinansiering.