Batteriets liv efter el-færgen
Der er et
stort behov for at udvikle grønnere og mere bæredygtige løsninger indenfor skibsfart.
Der er allerede gang i omstillingen, og i øjeblikket bliver der 12 nye batterifærger på vej i Danmark, som skal sejle på kortere
ruter i Syddanmark.
Derfor vil der inden for 10 år være en stor mængde
brugte batterier, som kan blive et problem, hvis de ikke
håndteres rigtigt.
En forbedring af battericellernes driftslevetid og lokal genanvendelse af batteridele kan mindske miljøpåvirkningen ved at reducere behovet for celleproduktion og udvinding af råstoffer til nye batterier.
Marstal Navigationsskole står derfor i spidsen for projektet "Battery
Life", der har som mål at forbedre levetiden i batterierne og håndteringen af brugte
batterier fra elektriske færger.
Det sker gennem avancerede analyser og test af
brugte batteri, som kommer fra prototype-elfærgen Ellen, der har sejlet
siden 2018.
Projektet "Battery Life" opererer med tre områder:
Udvikle metoder til at upcycle de bedste batteri-celler, så de kan anvendes som reservedele til el-færgernes batteribanker.
Forberede de næstbedste celler til genbrugs-applikationer og genbrug i onshore-containere, for eksempel ved at balancere elnettet ved færgernes ladestationer.
Sikre en bæredygtig håndtering af batterierne, når de ikke længere kan bruges. Cellerne vil blive sendt til specialiserede genbrugsanlæg, hvor batteri-delene kan udvindes til værdifulde råmaterialer, der kan indgå i nye batterier.
Projektet skal løbe i foreløbig tre år, og her i opstartsfasen er Marstal Navigationsskoles samarbejdspartnere Teknologisk Institut, SDU Sønderborg og Færgerederiet Ærøfærgerne.
I fase 2 af projektet forventes deltagelse fra Molslinjen, DFDS og Færgesekretariatet mens Danfoss, Leclanché og SH-Group er leverandører til projektet.